Utmaningen
The Point är den sista delen i projektet Point Hyllie. Med sina 110 meter och 29 våningar är The Point det nya landmärket i regionen. Höjden profilerar huset och de företag som valt eller väljer att flytta in. Men det är inte bara på höjden som det siktatades högt med The Point. De har byggt ett hus med premium som lägsta nivå i allt från arkitektur, inredningsdetaljer och teknik.
Därför var det tidigt klart att man ville ha en state-of-the-art-lösning även för besök. Och just besökare är det gott om till denna byggnad där många företag samsas och med ständigt fullbokade konferensutrymmen.
En viktig del i projekteringen handlade om att besökare enkelt skulle kunna ta sig hela vägen fram till företagets våning och ytterdörr. Samtidigt ville man inte ha onödigt spring till hissarna och objudna gäster.
Lösningen
Vi föreslog en lösning sammanlänkad med passersystemet där QR-läsare integreras i speedgates och vid hissarna.
Merparten av gästerna är förbokade och får ett välkomstmejl med vägbeskrivning och QR-kod som de sedan använder för att snabbt checka in sig med och nyttja för passage av speedgate och "beställa" hiss till rätt våningsplan.
Två besökskiosker sattes upp precis vid entrén för att hantera oanmälda besökare. I samband med registrering av oanmält besök går det iväg en avisering till besöksmottagaren som i sin tur kan kvittera att besökaren är godkänd samtidigt som en besöksetikett skrivs ut. Besökaren får ett meddelande om att invänta svar och godkännande från värd. När svaret kommer kan besökaren nyttja besöksetikettens QR-kod för att passera speedgaten och ta hiss upp till rätt våningsplan.
Resultat
Besökshanteringen hos The Point är idag helt självgående och besökare till byggnaden får tillträde för att enkelt ta sig till rätt våning i detta stora multi tenant office med många företag i byggnaden. Besökaren kan sen bli hämtad av sin besöksmottagare i trapphuset på rätt våning då en avisering skickas iväg efter passage av speedgate eller vid incheckning. Detta har i hög utsträckning avlastat receptionisterna. Vidare har säkerhetsansvariga numera full koll på samtliga besökare vid en evakueringssituation med hjälp av EastCoast mobilapp.